Boekgegevens
Titel: Rekenboek ten dienste der scholen, in het Koningrijk der Nederlanden
Auteur: Callegoed, N. van; Witlage, H.G.
Uitgave: Amsterdam: C.J. Borleffs, 1854
9e verb. dr
Opmerking: Tweede stukje. (Tiendeelige breuken)
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9807
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202437
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Rekenboek ten dienste der scholen, in het Koningrijk der Nederlanden
Vorige scan Volgende scanScanned page
27
is, of als er minder Getalmerken 5n dezelve zfjn,
dan in de Breuk van den deeler^ gelijk hier ne-
vens, alwaar men 1,25 in 5, 1,25/5,00/4
en 2,375 in 53,2 moet deelen 5 00
zoo vult men de ontbrekende O
Cijfers in de Breuk met Nullen
aan, en de uitkomst zal in bet 2,375/53,200/22,4
eerste voorbeeld 4 en in het 47 50.
tweede, met inachtneming van ~5~7ÖÖ
hetgene zoo even gezegd is, ^ ^^q
22,4 wezen. —^
9500
ü
5. Als er, na volbragte deeling ^ in de fdt-
hojnst minder Getalmerken zijn , dan naar den bo-
ven gegeven regel moeten afgesneden worden, voegt
men er zoo vele Nullen voor als vereischt wordt,
om de afsnijding te kunnen doen. R. v. 0,00256
door 0,8 deelende is de uitkomst 0,8/0,00256/. . 32
32. — Daar er echter vier de- 24
cimalen moeten worden afgesne- 16
den, zoo voegt men er twee
Nullen voor; decimaal* -^—
punt ^ en zet eene O op de
plaats derGeheelen, zoodat deuitkomst 0,0032bedraagt.
VOORBEELDEN TOT OEFEXING.
1. Deel eens 30,48 door 12, en 27,774. door 18!
2. Hoe dikwijls is 5,5 in 50,05 begrepen?
3. Wat is de uitkomst als gij 93,625 door 0,25 en
0,8901 door 0,69 deelt?
4. Deel 36,5 door 2,5, en 52,416 door 0,072!