Boekgegevens
Titel: Het kousenstoppen methodisch behandeld
Auteur: Willers, A.C.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1890
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9599
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202390
Onderwerp: Afzonderlijke kunstvormen: textielkunst
Trefwoord: Handwerken, Vakdidactiek
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het kousenstoppen methodisch behandeld
Vorige scan Volgende scanScanned page
en niet zelf de antwoorden moet geven; het is waarschijnlijk
onnoodig er op te wijzen, dat het een nuttige oefening is de
minder vlugge meisjes voor 't stopraam te doen komen bij
een opgave als volgt: steek in den derden steek uit de
vierde rij, steek naast den vijfden steek uit de tweede rij,
enz.; iedereen weet ook, dat voor de domste kinderen deze
vragen te ingewikkeld zijn, maar gesteld moeten worden als
volgt: Wijs eens de vierde rij. — Wijs nu eens den derden
steek in die rij, enz. Terwille van de volledigheid zij dit
echter hierbij gevoegd.
Is de rechtsche kant bekeken, dan wordt het stopraam om-
gekeerd en doet men voor den averechtschen kant dezelfde
vragen, die hierboven aangeduid zijn voor den rechtschen kant.
De tijd, die voorbij gaat met deze oefeningen, is geen
verloren tijd; dubbel wordt die tijd ingehaald door het veel
vlugger recht blijven bij het doorstoppen en de meerdere
zekerheid, waarmede de meisjes 't eerste gat dichten; daar-
enboven is 't voor de kinderen evenveel uitspanning als in-
spanning bij eene onderwijzeres, die orde heeft.