Boekgegevens
Titel: Het kousenstoppen methodisch behandeld
Auteur: Willers, A.C.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1890
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9599
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202390
Onderwerp: Afzonderlijke kunstvormen: textielkunst
Trefwoord: Handwerken, Vakdidactiek
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het kousenstoppen methodisch behandeld
Vorige scan Volgende scanScanned page
tweede rij; en dat zoo de eerste en derde rij door de steken
lieen gaat, de tweede en vierde rij langs de steken loopt.
Denkt men, dat alle meisjes dit goed begrepen hebben,
dan geeft men ieder een breilapje, een stopnaald, een draad
katoen en een vingerhoed. Onder het voordoen op het raam
heeft men dan geen last van verdeelde opmerkzaamheid ge-
had en onder het uitdeden rusten de kinderen even uit van
het opletten.
Het insteken van den draad in de stopnaald vereischt
oefening; men doet dit een paar maal voor, maar zorgt,
dat de vereischte oplettendheid hieraan niet roekeloos ver-
spild wordt. Heeft men zenuwachtige kinderen, die gaan
beven van het mislukken van hare pogingen, dan is 't ver-
standig een enkele maal voor deze meisjes zelf den draad in
te steken, daar de klasse, bij hetgeen nu volgt, hare aan-
dacht 07iverdeeld bepalen moet.
Men haalt de draden uit den grooten stoplap, bepaalt
ergens onderaan een steek uit de rij steken, die naast het
naadje loopt, neemt dien in den grooten stoplap op en Iaat
dit de meisjes op haar lapje doen. Hebben alle kinderen
dien steek opgenomen, dan stopt men op het raam voor en
telt: één op, één neer; alle meisjes doen dit ook. Hebben
zij een zeker aantal draden op de naald, dan kijkt men het
werk na; is het van alle meisjes goed, dan laat men den