Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de vormleer of aanschouwelijke meetkunde
Auteur: Versluys, J.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1894
5e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9068
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202208
Onderwerp: Wiskunde: meetkunde: algemeen
Trefwoord: Vormleer (wiskunde), Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de vormleer of aanschouwelijke meetkunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
93
§ 154- De leerlingen maken ook kennis met de afbeelding
van een viervlak op een plat vlak. De onzichtbare ribben
worden daarbij door gestippelde lijnen aangewezen. Men
geeft de afbeeldingen voor verschillende standen, o. a. ook
voor het geval, dat de zes ribben zichtbaar zijn.
De oefeningen van hierboven worden ook toegepast op een
willekeurig viervlak.
PIRAMIDEN.
§ 155. Men vertoont een regelmatige vierzijdige piramide
en laat opmerken, dat men behalve het vierkant, dat grond-
vlak heet, nog 4 zijvlakken heeft, die opstaande zijvlakken
genoemd worden. Naar het aantal der opstaande zijvlakken
noemt men het lichaam een vierzijdige piramide.
Men vertoont ook nog een vijfzijdige piramide en een
zeszijdige. Men vraagt naar de overeenkomst en het verschil
tusschen de 3 piramiden. Het verschil bestaat hierin, dat
het grondvlak een vierhoek, vijfhoek enz. is en dat het
aantal opstaande zijvlakken vier, vijf of zes is. De overeen-
komst bestaat hierin, dat alle opstaande zijvlakken driehoeken
zijn, die in één hoekpunt samenkomen. Dat hoekpunt noemt
men het toppunt der piramide.
Men kan hier wijzen op viervlakskoeken,
vijfvlakshoeken, enz.
§ 156. Men doe opmerken,
dat het viervlak ook de ken-
merken bezit, die aan de vier-
zijdige, vijfzijdige, enz. piramide
gemeen zijn. Men kan het daar-
om een driezijdige piramide
noemen.
§ 157. De vierzijdige pira-
mide wordt nu verder behan-
deld op dezelfde wijze, als hierboven het viervlak behan-
deld is.