Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de vormleer of aanschouwelijke meetkunde
Auteur: Versluys, J.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1894
5e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9068
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202208
Onderwerp: Wiskunde: meetkunde: algemeen
Trefwoord: Vormleer (wiskunde), Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de vormleer of aanschouwelijke meetkunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
Om de symmetrie des te beter in het oog te doen vallen,
verdeele men een zeshoek, achthoek, tienhoek, enz. door
evenwijdige diagonalen in vierhoeken. Een van die vier-
hoeken is soms een rechthoek, terwijl de overige gelijkbee-
nige trapeziums zijn. Nadat dit gebeurd is moet de leerling
ook uit het hoofd kunnen zeggen, welke regelmatige veelhoek
kan verdeeld worden in twee gelijkbeenige trapeziums.
Verder worden op
het schoolbord een
twee- of drietal ster-
figuren voorgesteld.
Hiernevens vindt
men als voorbeelden
een zeshoekige en een
achthoekige ster, ieder
geconstrueerd met be-
hulp van twee cirkel-
omtrekken , die het
middelpunt gemeen
hebben en waarvan de
eene straal het dubbele
is van den anderen.
Hieronder vindt men eene ster, die uit den regelmatigen
zeshoek is ontstaan en
waarbij men in het mid-
den ook een ster krijgt.
Op die wijze kan men
met eiken veelhoek ver-
schillende sterfiguren con-
strueeren, zooals ze in
de kunst dikwijls voor-
komen.
A 7 / \ ^nw » \ / ' / \ . \ / '/\ ______

\ Ai-^'-tA

/A