Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de vormleer of aanschouwelijke meetkunde
Auteur: Versluys, J.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1894
5e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9068
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202208
Onderwerp: Wiskunde: meetkunde: algemeen
Trefwoord: Vormleer (wiskunde), Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de vormleer of aanschouwelijke meetkunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
77
Een raaklijn aan een cirkel staat rechthoekig op den straal
van 't raakpunt. Om deze eigenschap te doen in 't oog
vallen, teekent men de raaklijn eerst horizontaal, vervolgens
vertikaal en eindelijk in een schuinschen stand.
§ 128. In een gegeven punt van een cirkel een raaklijn
aan dien cirkel te trekken. Men trekt een rechte lijn door
het middelpunt en het gegeven raakpunt en teekent de raak-
lijn daar rechthoekig op.
Vouwt men een cirkel met een raaklijn er aan om volgens
de middellijn, die door het raakpunt gaat, dan vallen de
twee deelen der figuur samen. De figuur is dus symmetrisch
ten opzichte van die middellijn.
§ 129. Twee cirkels kunnen
twee punten gemeen hebben. Ze
snijden elkaar dan.
Wat is in zulk een geval grooter,
de afstand der middelpunten of de
som der stralen.?
Van twee cirkels kan de eene
geheel buiten den anderen liggen, of geheel binnen den
anderen.
Twee cirkels kunnen elkaar raken, uitwendig zooals in
. a b
fig. A of inwendig zooals in fig. B.
§ 130. Als tivee cirkels elkaar raken, liggen de middelpunten
en het raakpunt in een rechte lijn.
Twee rakende cirkels hebben in het raakpzint een gemeen-
schappelijke raaklijn.