Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de vormleer of aanschouwelijke meetkunde
Auteur: Versluys, J.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1894
5e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9068
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202208
Onderwerp: Wiskunde: meetkunde: algemeen
Trefwoord: Vormleer (wiskunde), Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de vormleer of aanschouwelijke meetkunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
57
om hetzelfde te laten zien, dan kan het inzicht slechts hel^
derder worden, door beide toe te passen. Men heeft ook
de kans, dat de eene figuur om een of andere reden niet
helder genoeg de waarheid in het oog deed vallen en dat
dit met de andere figuur wel het geval is.
§ 87. Men doe hier opmerken, dat het oppervlak van een
willekeurigen vierhoek kan gevonden worden, door den vier-
hoek te verdeelen in twee driehoeken, en van'deze grondlijn
en hoogte te meten.
Evenzoo van een vijfhoek , zeshoek, enz.
Het is hier ook een geschikte plaats, om te vragen in
welk opzicht een driehoek, een vierhoek, een vijfhoek over-
eenkomen, en in welk opzicht zij verschillen. Daarna zegge
men, dat men hun den gemeenschappelijken naam veelhoek
geeft.
1