Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de vormleer of aanschouwelijke meetkunde
Auteur: Versluys, J.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1894
5e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9068
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202208
Onderwerp: Wiskunde: meetkunde: algemeen
Trefwoord: Vormleer (wiskunde), Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de vormleer of aanschouwelijke meetkunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
BEREKENINGEN, WAARBIJ EEN VIER-
KANTSWORTEL VOORKOMT.
§ 184. Een strenge behandeling der vierkantsworteltrek-
king kan op de lagere school niet voorkomen, en in de
gewone lagere school zal men leerstof genoeg hebben aan
het voorafgaande. Is men in de gelegenheid meer te doen,
dan heeft men als belangrijk het berekenen van de zijde van
een vierkant, als zijn oppervlak gegeven is. Dit verdient
vooral onze aandacht voor het bijzondere geval, dat we uit
twee zijden van een rechthoekigen driehoek de derde willen
berekenen. De eerste vraag is nu, hoe men het zal aanleg-
gen, om bij een gegeven getal den vierkantswortel te vinden.
Vierkantsworteltrekking.
Men geeft eerst eenige gemakkelijke vraagstukken, die de
leerling uit het hoofd kan oplossen. Bv.: Hoe groot is het
oppervlak van een kwadraat, als elke zijde 5 centimeter
bedraagt. Antw.: 5 X 5 — 25 vierk. centimeter. Hoe groot
is daarentegen een zijde van het kwadraat, welks oppervlak 16
vierkante meter bedraagt.? Antw.: 4 meter, want 4X4== 16.
Het oppervlak van een vierkant is 4, 9, 16, 25, 36, 49,
64, 81 of 100 vierkante meter; hoe groot is een zijde.? De
onderwijzer zegge hier tevens, wat men in de rekenkunde
door vierkant en vierkantswortel verstaat, en dat men met
de uitdrukking: ,,Het trekken van den vierkantswortel uit
een getal" bedoelt het opzoeken van den factor, dien men
tot de tweedemacht moet brengen, om dat gegeven getal
te krijgen. Als 8 de vierkantswortel is, dan is 8 X 8 of 64