Boekgegevens
Titel: Toetsnaald VII voor hen, die zich voorbereiden voor de toelatings-examens tot de kweekscholen en rijks-normaallessen voor onderwijzers en onderwijzeressen: schriftelijke examen-opgaven 1895-1899
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: 's-Gravenhage: Haagsche Boekhandel- en Uitgevers-maatschappij, 1899
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8770
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202131
Onderwerp: Onderwijs: studentenevaluatie
Trefwoord: Examenopgaven, Voortgezet onderwijs
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Toetsnaald VII voor hen, die zich voorbereiden voor de toelatings-examens tot de kweekscholen en rijks-normaallessen voor onderwijzers en onderwijzeressen: schriftelijke examen-opgaven 1895-1899
Vorige scan Volgende scanScanned page
54
189 9.
XXV. R. K. s. Haarlem.
Omschrijf vijf der volgende zinnen volgens het onder-
staande voorbeeld:
a. Hij speelt daar de eerste viool.
b. Hij denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft.
c. Hij slaat steeds op hetzelfde aambeeld.
d. Daar wringt hem de schoen.
e. Hij heeft veel op zijn kerfstok.
f. Die koopman schrijft met dubbel krijt.
g. Nu zullen wij het eens over een anderen boeg wenden.
h. Hij is met de noorderzon vertrokken.
i. Hij had nog een appeltje voor den dorst.
j. Hij sprong voor hem in de bres.
k. Hij moest voor hem de vlag strijken.
l. Wij willen het kaf van het koren scheiden.
Voorbeeld: De moed zakte hem in de schoenen, beteekent:
hij verloor den moed.
Ontleed taal- en redekundig:
Deze onderwijzer is niet tevreden over de vorderingen
zijner leerlingen. In Engeland wordt veel ijzer gevonden.
a. Geef een beschrijving van een school wandeling, die gij
met uw onderwijzer hebt gedaan.
b. Beschrijf een schoolfeest, dat gij hebt bijgewoond.
c. Geef een beschrijving van de Inhuldigingsfeesten (de
Kroningsfeesten) in uw woonplaats.
d. Beschrijf een reisje, dat ge gedaan hebt.
e. Beschrijf een huiselijk feest, dat gij hebt meegevierd.
Opmerking: Er zal gelet worden op inhoud, taal, stijl en
schrift.