Boekgegevens
Titel: Toetsnaald VII voor hen, die zich voorbereiden voor de toelatings-examens tot de kweekscholen en rijks-normaallessen voor onderwijzers en onderwijzeressen: schriftelijke examen-opgaven 1895-1899
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: 's-Gravenhage: Haagsche Boekhandel- en Uitgevers-maatschappij, 1899
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8770
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202131
Onderwerp: Onderwijs: studentenevaluatie
Trefwoord: Examenopgaven, Voortgezet onderwijs
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Toetsnaald VII voor hen, die zich voorbereiden voor de toelatings-examens tot de kweekscholen en rijks-normaallessen voor onderwijzers en onderwijzeressen: schriftelijke examen-opgaven 1895-1899
Vorige scan Volgende scanScanned page
41
tegenstelling van elkander zijn, moet gij hetzelfde zelfstandig
naamwoord invullen, bijv.:
Een scherp mes.
Een bot mes.
Een scherpe
Een stompe .
Echt............... Echt ....
Valsch.............. Nagemaakt ,
Slappe.............. Een slappe
Sterke.............. Een drukke
Versehe............. Versehe. . .
Bedorven............. Afgestreden
Heldere.............. Heldere. . .
Doffe............... Betrokken .
d. Vul hier het passende zelst.n.m.w. in :
Vriendschap aanknoopen.
.........aanvaarden.
beheeren.
hekelen,
staven,
verdagen.
voorwenden.
opperen.
innen.
boeken.
wraken.
II.
Wijs met een cijfer boven de cursief gedrukte zelfstandige
naamwoorden aan, in welken naamval deze staan, en zeg
daarbij waarom.
De Perzer en zijn paard.
Een Perzisch koning, uit den slag
Gekeerd in zegepraal.
Gaf aan zijn helden eeregoud.
Zijn hof een feest-onthaal.
Geen weidschen disch, geen praalbanket.
Geen dartlen zang of dans.
Maar wedloop op het moedig ros.
Of kamp met zwaard en lans.
Een jeugdig krijgsman van het heir,
Door moed zijn glorie waard.
Snelt meé het stuivend renperk in.
Op zijn vlamoogig paard;