Boekgegevens
Titel: Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: 's-Gravenhage: Haagsche Boekhandel- en Uitgevers-maatschappij, 1899
2e verm. uitg
Opmerking: Bevat ook: Eerste vervolg 1898-1899
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8764
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202120
Onderwerp: Onderwijs: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van het onderwijs
Trefwoord: Onderwijsbevoegdheid, Examenopgaven
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Vorige scan Volgende scanScanned page
54
Eigen lof.
Schoon ik geen kwaad van U vermoede,
Is 't toch, als gij gedurig zegt:
,.Zie, ik ben eerlijk en oprecht!"
Als zeidet gij: „Wees op Uw hoede!"
3. Gebruik de volgende uitdrukkingen in zinnen:
aan hem is geen zalf te strijken,
niet over het ijs van één nacht gaan,
eene eerste viool spelen.
Maak, naar aanleiding van een paar zinnen, het verschil
duidelijk tusschen:
bestaan in
en bestaan uit.
5. De woorden integendeel en daarentegen verrichten in het
zinsverband niet denzelfden dienst. Toon dit aan.
Onderwerpen voor een opstel.
Keuze uit:
1. Een oudgediende
2. De schoonmaak.
3. Stel niet uit tot morgen, wat gij heden doen kunt.
Opvoeding en Onderwijs.
Keuze uit:
1. Als een onderwijzer een nieuwe zaak met zijn leerlingen
wil behandelen, moet hij steeds gebruik maken van hetgeen
ze reeds weten.
Waarom is dat noodig?
Geef één of meer duidelijke voorbeelden, hoe ge dit zult
toepassen.
2. Welke waarde heeft het vertellen voor de school?
Is het geschikt voor alle klassen?
Aan welke eischen moet eene vertelling voldoen?