Boekgegevens
Titel: Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: 's-Gravenhage: Haagsche Boekhandel- en Uitgevers-maatschappij, 1899
2e verm. uitg
Opmerking: Bevat ook: Eerste vervolg 1898-1899
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8764
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202120
Onderwerp: Onderwijs: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van het onderwijs
Trefwoord: Onderwijsbevoegdheid, Examenopgaven
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Vorige scan Volgende scanScanned page
40
Aardrijkskunde (^/j uur).
Maak een opstel over één der volgende onderwerpen:
1. De horizontale en vertikale vorm der Provincie Utrecht.
2. De Po-vlakte.
3. West-Java.
Opvoeding en onderwijs (1 uur.)
Maak een opstel over één der volgende onderwerpen:
1. Maak met voorbeelden, ontleend aan de methodiek van
het rekenen, duidelijk, wat gij verstaat door eenen leergang.
2. Hoe leert gij den kinderen eene breuk te vermenigvul-
digen met een breuk? (Gewone breuken).
XXXI. Gelclcrlaiiil.
Nederlandsche taal.
a. Opstel (1 uur.)
Naar keuze: — Een reisje. — Op de speelplaats.
b. Taalwerk (1 uur.)
I. Wat nieuw is vindt altijd bestrijders,
Maar 'tkomt meest niet op in hun geest,
Dat 'toude, waarmee ze zoo dwepen,
Toch ook eens iets nieuws is geweest,
En, als een verwerping van 'i oude,
Toen ook werd gehaat en gevreesd.
a. Geef den inhoud van het bovenstaande gedicht met
eigen woorden weer.
b. Ontbind het gedicht in zinnen.
c. Welk zindeel is: als een verwerping van 'toude?
d. Hoe wordt „als" in de taal gebruikt?
II. Verklaar van twee der volgende uitdrukkingen de figuur-
lijke beteekenis uit de eigenlijke:
De vlag strijken.
Zijne schepen achter zich verbranden.
Het hart op de tong hebben.
Den vinger op de wond leggen.