Boekgegevens
Titel: Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: 's-Gravenhage: Haagsche Boekhandel- en Uitgevers-maatschappij, 1899
2e verm. uitg
Opmerking: Bevat ook: Eerste vervolg 1898-1899
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8764
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202120
Onderwerp: Onderwijs: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van het onderwijs
Trefwoord: Onderwijsbevoegdheid, Examenopgaven
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Vorige scan Volgende scanScanned page
20
Oud en nieuw.
Wat nieuw is, vindt altijd bestrijders,
Maar '<komt meest niet op in hun geest,
Dat 'toude, waarmee ze zoo dwepen,
Toch ook eens iets nieuws is geweest
En, als een verwerping van 'toude,
Toen ook werd gehaat en gevreesd.
E. Laurillard.
III. Gebruik één van de volgende uitdrukkingen figuurlijk
in een zin en geef er daarna eene verklaring van, waarbij de
figuurlijke beteekenis uit de eigenlijke wordt afgeleid.
a. Goed beslagen ten ijs komen.
h. Aan den weg timmeren.
e. In goede aarde vallen.
IV. Gebruik in flinke zinnen, zoodat de beteekenis duide-
lijk uitkomt:
a. Eene armzalige uitvlucht, — en
b. Eene verpletterende tijding.