Boekgegevens
Titel: Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: 's-Gravenhage: Haagsche Boekhandel- en Uitgevers-maatschappij, 1899
2e verm. uitg
Opmerking: Bevat ook: Eerste vervolg 1898-1899
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8764
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202120
Onderwerp: Onderwijs: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van het onderwijs
Trefwoord: Onderwijsbevoegdheid, Examenopgaven
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Vorige scan Volgende scanScanned page
17
Geef d' Arme geld, het strekt een dag.
Geef kennis hem, het baat hem jaren.
Deugd baat, zoolang hij leven mag . . .
Och, help hem deugd en kennis garen!
a. De zinnen benoemen.
h. Maak duidelijk, hoe gij de cursief gedrukte woorden hier
zult benoemen.
c. Wat beteekent:
Of gif voor gave zult gij geven.
Het strekt een dag.
Och, help hem deugd en kennis garen!
II. Verklaar naar vorm en beteekenis :
in koelen bloede, koelbloedig, te goeder ure, allerliefst,
levensmoede, nopens, diensvolgens, wanschapen, althans, kleer-
maker, werkloos, ontslapen.
Opstel: In den rouw of de Hooitijd.
Onder w ij s en Opvoeding.
Alle onderwijs moet aanschouwelijk zijn of op vroegere
aanschouwing rusten.
Toon de waarheid hiervan aan.
Geef voorbeelden, ontleend aan het taalonderwijs, waaruit
blijkt, dat ge dezen regel weet toe te passen.
Aardrijkskunde.
Beschrijving van:
De Veluwe of de Spaansche hoogvlakte.
Kaartje van Limburg.
XIV. Linibiirg.
Nederlandsche taal (2 uren).
1. Opstel te kiezen uit:
Aan de beter hand.
De spelbreker.
Huisarmen.
2. Geef met uw eigen woorden terug den inhoud v
'tnavolgend gedicht:
Examenopgaven. 2