Boekgegevens
Titel: Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: 's-Gravenhage: Haagsche Boekhandel- en Uitgevers-maatschappij, 1899
2e verm. uitg
Opmerking: Bevat ook: Eerste vervolg 1898-1899
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8764
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202120
Onderwerp: Onderwijs: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van het onderwijs
Trefwoord: Onderwijsbevoegdheid, Examenopgaven
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Vorige scan Volgende scanScanned page
1894. (October.)
YIII. Utrecht.
Nederlandsche taal. uur.)
Op glad ijs.
Een vriendelijke zonneschijn,
Een voor-den-wind, een gladde baan,
De beste schaatsen, die er zijn —
Wie er niet meê weet om te gaan,
Valt reeds, als hij nog meent te staan ....
Wien 't schoentjen past, die trekhe 't aan!
1. Geef in eigen woorden de beteekenis weer van deze
versregels.
2. Benoem taalkundig de cursieve woorden.
3. Leid de figuurlijke beteekenis af uit de eigenlijke:
a. van één der volgende woorden:
slagboom, drijfveer, brandmerk.
b. van ééne der volgende uitdrukkingen:
Een' slag om den arm houden.
Eene veer laten.
Eene spaak in het wiel steken,
en geef van beide beteekenissen een voorbeeld in zinnen.
4. Opstel over een der volgende onderwerpen :
Het laatste geldstuk van den arme.
De gevangen wagen.
Al doende leert men.
Aardrijkskunde. uur.)
Een kort opstel over één der volgende onderwerpen:
1. Friesland en Groningen in verband met ligging en grond-
gesteldheid.