Boekgegevens
Titel: Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: 's-Gravenhage: Haagsche Boekhandel- en Uitgevers-maatschappij, 1899
2e verm. uitg
Opmerking: Bevat ook: Eerste vervolg 1898-1899
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8764
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202120
Onderwerp: Onderwijs: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van het onderwijs
Trefwoord: Onderwijsbevoegdheid, Examenopgaven
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Vorige scan Volgende scanScanned page
Op Hollands blonde duinen
Prijs ik mijn eigen land!
U heb ik uitgelezen,
Mijn bosch en duin en dal,
Daar half mijn thuis mocht wezen,
U eer ik boven al.
2. Gebruik de woorden ontrouw en trouweloos in zinnen
en bepaal het verschil er tusschen.
3. Bezig de volgende uitdrukkingen in flinke zinnen;
zich bepalen tot — zich gebonden achten door — klippen weten
te ontzeilen — veronachtzamen — op iets afgaan — zich op den
voorgrond plaatsen.
4. Wat weet gij van de overeenstemming in buigingsvormen
tusschen het onderwerp en het werkwoordelijk gezegde?
Opstel:
De plicht is de plaag en toch de vriend van den mensch.
Onderwijs en Opvoeding.
Gesteld, dat ge staat voor de laagste klasse eener lagere
school: hoe zoudt ge het in de eerste weken aanleggen met
kinderen, die pas op school komen?
Aardrijkskunde.
Beschrijf de kusten van Nederland naar hare natuurlijke
gesteldheid en hare geschiktheid voor het verkeer.