Boekgegevens
Titel: Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: 's-Gravenhage: Haagsche Boekhandel- en Uitgevers-maatschappij, 1899
2e verm. uitg
Opmerking: Bevat ook: Eerste vervolg 1898-1899
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8764
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202120
Onderwerp: Onderwijs: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van het onderwijs
Trefwoord: Onderwijsbevoegdheid, Examenopgaven
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Vorige scan Volgende scanScanned page
1899.
Friesland.
Taalwerk (l.J uur).
Lente! wat toeft ge in 't aanminnige Zuiden,
Daar reeds zoo lang u ons Noorden verwacht?
Bloemen en bladen, gewassen en kruiden,
Alle gaan open, wanneer gij slechts lacht.
Laat maar uw zonnetje een oogenblik schijnen,
En zie, wat lusthof haar tooverlonk schept!
Wat laat ge ons dan nog in dorheid verkwijnen?
Hoor, hoe reeds de ooievaar klept!
1. Geef deze dichtregelen nauwkeurig met uw eigen woorden
weer.
2. Ontbind het gedichtje in zinnen, en geef het zinsver-
band op.
3. Ontleed taalkundig de cursief gedrukte woorden.
4. Verklaar van drie der volgende woorden de figuurlijke
beteekenis uit de eigenlijke :
speldeprik , raderwerk , drijfveer,
steunpilaar, doorslag, zondebok.
5. Verklaar evenzoo twee der volgende uitdrukkingen en
gebruik ze daarna in zinnen:
een oog in 't zeil houden . . . achter het net visschen . . .
aan de kaak stellen . . . over het paard tillen.
Opstel. (1 uur).
Keuze uit:
1. De beste stuurlui staan aan wal.
2. Na het ouweder.