Boekgegevens
Titel: Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: 's-Gravenhage: Haagsche Boekhandel- en Uitgevers-maatschappij, 1899
2e verm. uitg
Opmerking: Bevat ook: Eerste vervolg 1898-1899
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8764
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202120
Onderwerp: Onderwijs: onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van het onderwijs
Trefwoord: Onderwijsbevoegdheid, Examenopgaven
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Toetsnaald I voor adspirant-onderwijzers en onderwijzeressen: Verzameling der schriftelijke werkzaamheden van LXXIII acte-examens voor onderwijzer van 1894-1899
Vorige scan Volgende scanScanned page
8
0. Een opstel over een der volgende onderwerpen :
Voor en na het examen.
De sterrenhemel
Er komt een bui op!
A a r d r ij k s k u n d e. (1 uur.)
1. Vergelijk de provincie Utrecht met Friesland.
2. Beschrijf het stroomgebied van de Po. Denk aan de
zijrivieren, wegen en aanliggende steden, of
1. Sumatra, (ligging, verdeeling, voortbrengselen, enz.)
2. Het Belgisch Maasdal.
Opvoedkunde. (1 uur.)
Behandel een der volgende onderwerpen :
1. De ondervinding is de beste leermeesteres; in hoeverre
ia dit eene les voor den onderwijzer?
VII. »rente.
Nederlandse he taal.
1. Geef zooveel mogelijk met andere woorden terug:
Elk heeft zijn plekje op aarde,
Hem dierbaar bovenal,
Een landstreek of een gaarde.
Een dorpje of een dal.
Een plekje, waar hij blijven
En vrede zoeken wou,
Waarheen zijn droomen drijven
Met stille liefde en trouw.
Voor mij, schoon mijn verlangen
Soms dwaalde heinde en veer;
Al hoorde ik tooverzangen
Aan 'tdichterlijke meer;
Al staarde ik op de reize.
Vol plannen wel in 'trond
En sprak na lang gepeinze:
Zoo hier ons kluisje stond ?
Toch, Hollands rozentuinen,
U bleef mijn hart verpand.