Boekgegevens
Titel: Vervolg van het algemeen leesboek en ordelijk onderwijs, voor de eerste behoefte der kinderen, in hunne onderscheidene omstandigheden en betrekkingen
Auteur: Thurn, Wilhelm Christoph
Uitgave: Amsterdam: Schalekamp, van de Grampel en Hanssen, 1825
4e verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8611
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202086
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Socialisatie (bedrijven), Kinderverhalen (teksten)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Vervolg van het algemeen leesboek en ordelijk onderwijs, voor de eerste behoefte der kinderen, in hunne onderscheidene omstandigheden en betrekkingen
Vorige scan Volgende scanScanned page
20 kET KIND, IN ZIJN GEDRAG
weg te gaan. Zich verweren kon hij niet,
wijl ALBERT grooter'-en ftcrker was, én een*
grootcn aanhang had.
Eens was albert op eenen boom geklau-
terd, om vogelnesten op te zoeken en uit te
halen. Hij was alleen. De jongen waren
vlug, en wilden uit het nest vliegen. Hij
zocht ze te grijpen, verloor het evenwigc,
viel naar beneden, en bezeerde zijn linker-
been, zoodat hy er niet op (taan kon. Dirk
ging juist daar voorbij. Hij hoorde het ker-
men, cn zag zyn' vijand op de aarde liggen.
Menigeen had zich hu over het ongeluk van
zynen vijand verblijd, en hem laten liggen ;
doch diiïk had een edeler hart. Hij vergat,
dat ALBERT zijn vijand was, ylde naar hem
toe, hielp hem, op, en geleidde hem met veel
moeite naar huis. Albert werd daarover be-
fchaamd, en van nu aan zijn vriend.
Wilt ee overwinnen, kind! doe dan uw' vijand goed;
Vergeld zijn' haat met min, zijn' wrok met gunstbetooning.
Dan valt de vijandrchap berouwvol u te voet,
En zoekt door vriendfchapsblijkvoorharefoutverfchooning.
2. BE BARMHARTIGE.
€eit fietelïap|;itc ging nut ?tjn oettebftfiap/
in eene flcenge RouDe/ obec get beto/ en bont)
aan tjcn lanbnjtg tenen fieb^octn' goob. JBebtn^
Öem ftonb een raaiibje met linten/ fianb en be»
ter^/ toaatoiPbe bcjelbe fioopljanbel b^ecf. jlföe«
ntgeen ?ou bei5e toaten ineasfnomen/ tn ben
Sdoob Sefilicn laten liSQcn; bntft be fiatrafjat»
tiae 6rteïïappec toj^ mebelt)benb. I^j) bacjit:
HiDflep Iteft Oe 3|ooö nofl^ inilftBien Ran ntj
toe»