Boekgegevens
Titel: Volledige leercursus der Fransche taal door J.N. Valkhoff
Auteur: Valkhoff, J.N.
Uitgave: Groningen: P. Noordhoff, 1890
13e, herz. druk
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NOK 09-1170
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202048
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Volledige leercursus der Fransche taal door J.N. Valkhoff
Vorige scan Volgende scanScanned page
58
jaren te Brussel gewoond. Waar heeft de heer Willes
gewoond ? Het boek, dat op de tafel ligt (vert. zs). Zijn
zij Hollanders? Zijn zij Engelschen of Franschen?
Negentiende Les.
Wij hebben nu tot twintig leeren tellen. Wij zullen verder gaan
en bij 21 beginnen.
21 vingi et un. 28 vingt-huit.
22 vingt-deux. 29 vingt-neuf.
23 vingt-trois. ^ 30 trente.
24 vingt-quatre. 31 trente et un.
25 -vingt-cinq. 40 quarante.
26 vingt-six. 42 quarante-deux.
27 vingt-sept. 50 cinquante.
de, het eerste, le premier (masc.'), la première {fém.)
de, het tweede, le deuxième, la deuxième, ook le second of la
seconde *).
de, het derde, le of la troisième.
de, het laatste, le dernier, la dernière.
Zooals ge ziet, tellen de Franschen anders dan wij. Zeggen wij
een en twintig, b.v., dan zeggen zij twintig en een, en noemen
derhalve eerst 't grootste getal, dan 't kleinste.
Nog eene opmerking. De telwoorden beneden honderd worden
door een tiret verbonden. Schrijf in 't Fransch tot oefening al de
getallen van 30 tot 50.
Herinner u nog wat ik vroeger over de uitspraak van de getal-
len beneden tien gezegd heb. Ik wil 't u kort herhalen.
De slotmedeklinker van de getallen van 5 {cinq) tot 10 (dix) wordt
*) Men gebruikt gewoonlijk second, als er geen troisième enz. detix-ièinc,
als er nog andere, dus een troisiiine, quatrième enz. volgen. Zoo vertaalt men b.v.
hij is mij een tweede vader, il est un second, pire pour moi en niet un deuxieme
pire; Brussel is een tweede Parijs, Bruxelles est un second Paris en niet tin
deuxiime Paris. Er zijn echter uitzonderingen op dezen regel.