Boekgegevens
Titel: Regelmatig en onregelmatig: de vervoeging der werkwoorden in het Fransch voor scholen met uitgebreid leerplan ...
Auteur: Thiel, L.L. van
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1897
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8268
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201899
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Franse taalkunde
Trefwoord: Frans, Werkwoorden, Vervoegingen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Regelmatig en onregelmatig: de vervoeging der werkwoorden in het Fransch voor scholen met uitgebreid leerplan ...
Vorige scan Volgende scanScanned page
Bij de „opmerkingen' hébhen wij battre en vaincre ingedeeld;
het eerste met evenveel recht als rompre, het ticeede op bijna
dezelfde gronden als de werkwoorden op eer en ger. Daardoor
vermindert het aantal onregelmatige werkwoorden en wordt
mettre minder onregelm,atig. Daarentegen zwijgen wij over
bénir, daar de afwijkende vorm van het participe passé zelden
anders dan als adjectif voorkomt : du pain bénit, de l'eaa bénite.
Zoo zwijgen tvij ook bij de onregelmatige wm-kwoorden over
résoudre in zijne derde, zeer zelden voorkomende, beteekenis en
over dissoudre, omdat onze leerlingen de kennismaking met
huwelijksontbindingen, kamerontbindingen en scheikundige oplos-
singen zeker liefst nog wat ztdlen willen uitstellen.
Dat onze behandeling der ^opmerkingen" en der onregelmatige
werkwoorden, tengevolge der om leidende gedachten, zich van de
gewone onderscheidt — naar wij ons vleien, gunstig onderscheidt —
zal ieder „met een half oog" wel zien.
V. TH.
PORMBREND, Mei 1897.