Boekgegevens
Titel: Regelmatig en onregelmatig: de vervoeging der werkwoorden in het Fransch voor scholen met uitgebreid leerplan ...
Auteur: Thiel, L.L. van
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1897
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8268
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201899
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Franse taalkunde
Trefwoord: Frans, Werkwoorden, Vervoegingen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Regelmatig en onregelmatig: de vervoeging der werkwoorden in het Fransch voor scholen met uitgebreid leerplan ...
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOORBERICHT.
Onregelmatigheden moeten, zooveel mogelijk, begrepen worden-,
men moet ze in ieder geval gemakkelijk overzien.
Zelfwerkzaamheid, vooral schriftelijke, bevordert het onthouden.
Dit zijn de gedachten, die ons bij de samenstelling hébhen geleid.
De hulT^werkwoorden, de regelmatige werkwoorden en de
opmerkingen daarbij, alsmede de verdeeling der werkwoordsvormen
in temçs primitifs en temps dérivés {welke namen wij om
redenen van practischen aard behouden hebben, al zijn de
benamingen formes primitives en formes àéri-vées, juister) meenden
wij vóór de behandeling der onregelmatige werkwoorden —
waarom het om eigenlijk te doen was — even te moeten herhalen.
Men zal opmerken, dat wij het meervoud van den Impératif
laten vormen van het participe présent, niet van het Pluriel
van den Indicatif Présent, om geen formes primitives van
den tweeden rang te krijgen. Bovendien gaat het eerste
door hij avoir en savoir, het ttveede niet.