Boekgegevens
Titel: Regelmatig en onregelmatig: de vervoeging der werkwoorden in het Fransch voor scholen met uitgebreid leerplan ...
Auteur: Thiel, L.L. van
Uitgave: Purmerend: J. Muusses, 1897
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8268
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201899
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Franse taalkunde
Trefwoord: Frans, Werkwoorden, Vervoegingen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Regelmatig en onregelmatig: de vervoeging der werkwoorden in het Fransch voor scholen met uitgebreid leerplan ...
Vorige scan Volgende scanScanned page
28
volmaakt regelmatig, doch den k-klank, die er in gehoord
wordt, stelt men vóór de i uit noodzakelijkheid (Waarom?)
en vóór de a en de o zonder noodzakelijkheid (Hoe zou 't
dan even goed kunnen?; door qu voor. Vóór de r en de m
stelt men dien klank voor door eene c. W^aarom doet men
dat vóór de r? En waarom vóór de ti?
Vervoeg nu {Ned. en Fr.) vaincre (Il vainc!) en het even-
zoo vervoegde convaincre (overtuigen).
Temps primitifs en temps dérivés.
Bij de regelmatige werkwoorden der 1® , 2® en 4® vervoeging
(die van de 3® vervoeging kunnen voor ons doel achterwege
blijven) kan men van eenige vormen, die men tonps primitifs
(grondtijden) noemt, op eene bepaalde wijze alle overige vor-
men afleiden. Deze laatste heeten daarom tetnps dérivés (afge-
leide tijden).
Bij de meeste onregehnatige werkwoorden kan men de temps
dérivés op dezelfde w^ze van de temps primitifs vormen als
bij de regelmatige der 1® , 2® en 4® vervoeging. Het is om
zulke onregelmatige werkwoorden te leeren dus voldoende,
dat men de temps primitifs leert, mits men weet, hoe de
temps dérivés er van gevormd worden.