Boekgegevens
Titel: Eerste honderdtal leerzame verhalen voor kinderen: een leesboek voor de scholen
Auteur: Schmid, Christoph von
Uitgave: Amsterdam: Ten Brink en De Vries, 1871
[S.l.]: J. de Vries en zoon
[Herdr.]
Opmerking: Vert. van: Lehrreiche kleine Erzählungen für Kinder. - Bdch. 1
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7922
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201803
Onderwerp: Communicatiewetenschap: lezen
Trefwoord: Lezen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Eerste honderdtal leerzame verhalen voor kinderen: een leesboek voor de scholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
55
LX.
WM mi.
Klaas cii Teunis, ttaee fioErEnfinEcgt^/ firacQtett
EBH' taagEii met gaut naac gEt fia^teEl üan gun'
lanbgEEE EU fitaamEU tn ijE ßEufien.
jßautaEigfij« gab ccgtcr bEftoftbefiEUfiEuijEcïatEn/
om EEHE ftrutft öiEC hoor gEn tE galEU / nf bE ii^tiSE
KLAAS gaalbe fpoebig eeu puft hlee^tg uit bEnöEtEl/
llaft gEt in bEn jaft ban teunis eu seibe: „SCI^ be
feaft teruaftamt eu gEt blEE^cg mi^t/ ban seb ift
bat ift gEt niEt in ben saft gEü/ Engg ftuntbEtuigtn
bat gg get niEt taeggEnaniEn gEflt; ban San gg onö
niEt^ bacn."
üPe fiaft fttaam na ceue paajS terug/ jag in ben
fietel/ fteeft toen be fieibe iSnetgt^flgf aan/en broeg:
„IDaar get blEE-ftg gEfilEben/ bat In ben fteteï
Inajj?" €n nu beranttaaorbbcn 5itg beiben/ 300^
al? 30 afgefprofien gabben.
jlSaar be ftofifpraft: „(ßg/klaas! gefit get falee^tg
uit ben fietel gegaalb: bit 3iBt men aan utae roetige
en fmerige mouta; en gg/ teunis! gefit gEt in ben
3afi gefloften / taant get bet bruipt immer^ uit utaen
3a&. ^cgaamt u eu taatgt u boor be 3onbE; taant
al gabbe ift utae jletgte baab niet ontbêfit/sootaa^
bic tocg fieftenb fig <!5ab / biE tn aller garten 3tet en
get fiaa3e niet ongeflraft Iaat."
^g moeiten nu get blec^tg tEruggefaen en taerben
baarenöoben naar herbienfle gefïraft.
Een slechte daad, hoe listig ook bedacht.
Wordt toch soms onvoorziens aan 't licht gebracht