Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Auteur: Ouwersloot, D.
Uitgave: Haarlem: A.C. Kruseman, 1852
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7134
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201744
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Vorige scan Volgende scanScanned page
45
lt. Eene zamengestelde evenredigheid ontstaat uit
het product van twee of meer gewone evenredigheden.
i. Zulke producten geven eene evenredigheid, die
in alles overeenkomt met de gewone, en daarom ook
al de eigenschappen van deze heeft.
k. Men kan ook regte met omgekeerde redens za-
menstellen , mits men de omgekeerde vooraf in regte
redens verandere.
l. Men noemt den regel, waarin over deze soort
van evenredigheden gehandeld wordt, ook wel Kegel
van Vijven.
m. AUe overige regels, die men in de Eeken-
boeken ontmoet, zijn zoo vele verschillende toepas-
singen van de gewone evenredigheid op de veelsoor-
tige vragen, die door den handel worden gedaan.
Itceksen.
§ 27.
a. Men heeft rekenkunstige en meetkunstige reeksen.
l. Eene rekenkunstige reeks is eene rij van getallen,
die met een gelijk verschil, opklimmen of afdalen.
c. Men onderscheidt de reeksen daarom ook in
opklimmende en afdalende reeksen.
d. Zij zijn opklimmende, als elke volgende term
grooter is dan de voorgaande; afdalende, daarentegen,
als elke volgende term kleiner dan de voorgaande is.
e. Onder de eigenschappen der rekenkunstige