Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Auteur: Ouwersloot, D.
Uitgave: Haarlem: A.C. Kruseman, 1852
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7134
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201744
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Vorige scan Volgende scanScanned page
40
heden is het product der uiterste termen gelijk aan
dat der middelste.
d. Betoog:
a:hr=ian :hn a : h—C: d
aXOn — bXan of "_»
abn — abn -,-f,
f)C
ad=. ia
e. Uit deze eigenschap blijkt ten duidelijkste, dat
men uit twee gelijke producten eene evenredigheid
kan zamenstellen; namelijk: de eerste factor van
het eerste product staat tot den eersten factor van
het tweede product, gelijk de andere factor van dit
product tot den tweeden factor van het eerste product.
ah —cd geeft a : c=:d: b.
f. Men kan eene evenredigheid op acht verschil-
lende wijzen schrijven. Daartoe verwisselt men eerst
alleen de middelste termen van plaats, welke veran-
dering ook verwisseling wordt genoemd. Vervolgens,
als men de evenredigheid ten derde male zal schrij-
ven , maakt men de volgende termen tot voorgaande
en, omgekeerd, de voorgaande tot volgende termen;
men noemt deze omzetting van termen eene omkee-
ring der evenredigheid: zoo kan men viermaal ver-
wisselen en viermaal omkeeren.