Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Auteur: Ouwersloot, D.
Uitgave: Haarlem: A.C. Kruseman, 1852
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7134
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201744
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Vorige scan Volgende scanScanned page
35
i. Eene vergelijking is waar^ als de waarde van
elk harer leden hetzelfde getal is. Zij isvalscJi^ als
dit geene plaats heeft.
§ 20.
a. De vergelijkingen hebben vele eigenschappen,
waarvan de zes volgende de merkwaardigste zijn,
h. Eerste Eigenschap, Wanneer men elk van de
leden eener vergelijking met hetzelfde getal vermeer-
dert of vermindert, dan verkrijgt men altijd eene
nieuwe vergelijking.
c. Tweede Eigenschap. Als men de overeenkomstige
leden van twee of meer vergelijkingen bij elkander
optelt of van elkander aftrekt, dan worden de som-
men of verschillen de leden eener nieuwe vergelij-
king.
d. Derde Eigenschap. Als men de beide leden eener
vergelijking met hetzelfde getal vermenigvuldigt, of
door hetzelfde getal deelt, dan worden de producten
of quotienten de leden eener nieuwe vergelijking.
e. Vierde Eigenschap, "Wanneer men de overeen-
komstige leden van twee of meer vergelijkingen
met elkander vermenigvuldigt, of door elkander
deelt, dan zijn de producten of quotienten de leden
eener nieuwe vergelijking.
ƒ, Vijfde Eigenschap. Elke term uit eenig lid
eener vergelijking, kan in het andere lid van de-