Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Auteur: Ouwersloot, D.
Uitgave: Haarlem: A.C. Kruseman, 1852
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7134
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201744
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Vorige scan Volgende scanScanned page
31
heid of regelmatige verdeeling was niet gedacht.
d. In genoemd jaar heeft het bestuur in deze
behoefte voorzien; en, naar aanleiding van het
tientallig stelsel, de maten veranderd en ingerigt.
e. Daartoe behoorde allereerst eene eenheid^ eene
grondmaat^ die men immer zou kunnen herkennen
en wedervinden; en waarvan alle maten, zoo owïfe/*-
deelen als veelvouden, afhankelijk moesten worden.
ƒ. Die grondmaat was bereids vastgesteld in eene
groote vergadering van geleerden te Parijs, in 1799 ,
(in welke vergadering onze beroemde landgenoot,
de Hoogleeraar j. h, van swikden, voorzitter was;)
nadat twee Pransche wiskundigen, mechain en
delambre, met de grootste naauwkeurigheid, eeu
gedeelte van den meridiaan hadden gemeten.
g. Het veertig-millioenste gedeelte eens inei'idiaans
werd, namelijk, als eenheid der maten en gewigten,
als grondmaat aangenomen; en mètre^ bij ons elle
genoemd.
7i, Om de maten voor natte en drooge waren en
\itigetcigt afhankelijk te maken van de elle, bepaalde
men dat de inhoud van een' huhiehen palm de
eenheid zou zijn dier maten, hop of han genoemd;
en de zwaarte van het gedistilleerde water, dat zoo-
danige maat kan bevatten, zou die van het pond
zijn; de eenheidsmaat voor het gewigt.