Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Auteur: Ouwersloot, D.
Uitgave: Haarlem: A.C. Kruseman, 1852
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7134
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201744
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Vorige scan Volgende scanScanned page
26
teller, en noemer met noemer te vermenigvuldigen.
g, ïer opheldering dat zoodanige bewerking het
ware product moet geven, diene dit voorbeeld: stel
dat % vermenigvuldigd moet worden met 5 , dan ko-
men er 15 vie)*dedeelen ^ even als 3 gulden met 5
vermenigvuldigd, 15 gulden tot product geeft. Docli
vermenigvuldigt men, in plaats van met 5, met s/g, dan
zal het eerste product zesmaal te groot zijn; en moet
derhalve de noemer met 6, zijnde de noemer des
vermenigvuldigers, worden vermenigvuldigd, om het
ware product te bekomen; volgens de vierde eigen-
schap der breuken,
7i, Om een geheel met eene breuk te vermenigvul-
digen , geve men aan hetzelve de eenheid tot noemer,
en beschouwe het alzoo als eene breuk.
i. Een zamengesteld of gemengd getal maakt men
tot eene ongebrtdkelijke breuk, waarna men handelt
als boven,
h. Men maakt een gemengd getal tot eene breuk,
door het geheel met den noemer te vermenigvuldigen,
en bij het product den teller op te tellen, onder
welke som men den noemer der breuk plaatst.
§ 15.
a. De aftrehking leert het verschil vinden tusschen
twee gegevene breuken.
b. Indien de breuken, die men van elkander moet