Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Auteur: Ouwersloot, D.
Uitgave: Haarlem: A.C. Kruseman, 1852
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7134
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201744
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Vorige scan Volgende scanScanned page
19
e. Deelbare getallen zijn dezulke, die door een klei-
ner getal, zonder overschot, kunnen gedeeld worden.
ƒ. Ondeelbare getallen zijn zoodanige, die door
geen kleiner getal deelbaar zijn.
g. Als een getal deeler is van eenige getallen, dan
is het ook deeler van de som dezer getaUen.
h. Een getal deeler zijnde van twee getallen, is
ook deeler van het verschil dezer getallen.
i. Is een getal deeler van een ander getal, dan is
het ook deeler van elk veelvoud van dit getal.
k. Men noemt evene getallen, die door 2 deelbaar zijn.
l. Onevene getallen zijn dezulke, die een in de
deeling overlaten, als zij door 2 gedeeld worden.
Tiendeelige Breuken.
§ 10.
a. Men onderscheidt de breuken in gewone en
decimale of tiendeelige breuken.
b. De tiendeelige breuken of getaUen worden aldus
genoemd naar het getal 10, waarvan zij afhangen.
Zij zijn in ons vaderland, eerst met den jare 1816,
bij de invoering der nieuwe maten en gewigten, in
gebruik gekomen.
c. De gewone breuken worden aldus genoemd,
omdat zij vroeger algemeen, gewoonlijk, in de za-
menleving gebruik werden.
d. Een tiendeelige breuk is eigenlijk een getal.