Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Auteur: Ouwersloot, D.
Uitgave: Haarlem: A.C. Kruseman, 1852
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7134
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201744
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de theorie der rekenkunst
Vorige scan Volgende scanScanned page
u
product nog met een vierde getal; enz. Men ver-
krijgt dan gedurige producten.
h. De getallen, door welker vermenigvuldiging met
elkander een gedurig product ontstaat, noemt men
de factoren of vermenigvuldigers van dit product.
i. In elk product kan het vermenigvuldigtal met
den vermenigvuldiger worden ven\'isseld, zonder dat
het product daardoor verandert. Men neemt het
kleinste der twee getallen als vermenigvuldiger, al-
leenlijk, omdat het de bewerking korter en gemak-
kelijker maakt.
k. Men kan op verschillende wijzen beproeven of
men goed vermenigvuldigd heeft. Als men een der
getallen in factoren ontbindt, en het andere met die
factoren vermenigvuldigt, dan zal de som dezer pro-
ducten aan het eerste product gelijk moeten zijn. Of:
deel het product door een der factoren, en men zal
den anderen factor tot uitkomst verkrijgen.
§ 5.
a. De aftrekking leert het verschil vinden tusschen
twee gegevene getallen.
b. Dit verschil toont aan hoeveel eenheden er aan
het kleinste der beide getallen ontbreken, om het
aan 't grootste gelijk te doen zijn.
c. Het verschil wijst tevens aan, hoeveel eenheden
het eene getal meer dan het andere bevat.
d. Het grootste der beide getallen, waarvan men