Boekgegevens
Titel: Korte geographische oefeningen, voor het eerste onderwijs in de kennis der geheele aarde: ten dienste der lagere scholen
Auteur: Prinsen, P.J.
Uitgave: Amsterdam: Johannes van der Hey en Zoon, 1834
6e verb. dr; 1e uitg.: 1817
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7292
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201639
Onderwerp: (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: (sociale) geografie: algemeen
Trefwoord: Geografie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Korte geographische oefeningen, voor het eerste onderwijs in de kennis der geheele aarde: ten dienste der lagere scholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
— 6 —
ter-deel; van daar ook een oostelijk- en westelijk-
halfrond.
VRAGEN.
Welk is het voornaamfte in de wiskundige Aard-
rijksbefchrijving voor eerstbeginnenden ?
IVelke gedaante heeft de aarde? — Hoe groot
is hare oppervlakte P — Hoe verre ftaat zij van
de zon ? Hoe velerlei beweging heeft zij ? —
In hoe veel tijd heeft de eerste plaats? — In hoe
veel tijd de andere? — Wat wordt door de bewe-
ging om de zon bepaald? — Wat wordt door de
beweging om de as bepaald?
. Van welke plaats der aarde begint men de ver-
deeling der oppervlakte ? — Wat zijn aspunten ? —
Hoe onderfcheidt men de aspimten ? — IFaar
ligt het noorder - aspunt ? — Pl 'aar ligt het zui-
der - aspunt ?
Door welke figuren gefchiedt die verdeeling ? —
Hoe worden zij onderfJieiden ? — PFaarop ziet
men dat duidelijk ? — h dat zoo duidelijk op de
kaarten niet te zien ?
Hoe worden alle cirkels, groot of klein, ver-
deeld? — Wat volgt hieruit?
Welke zijn de beide voornaamfte groote cirkels ?
— Waar ligt de evenaar? — Wijst denzelven. —
Hoe verdeelt die de oppervlakte der aarde? — Hoe
grooi is ieder graad van den evenaar ?
Wat is eene middaglijn? — Welke is de eerste
middaglijn ? — Hoe verdeelt deze cirkel onze
aarde? — Hoe worden die declen genoemd, en
wat ontftaat daardoor?
DER-