Boekgegevens
Titel: Verzameling van woorden en gesprekken in het Hoogduitsch en Hollandsch, ten gebruike van eerstbeginnenden
Auteur: Obermüller, L.
Uitgave: Amsterdam: C.L. Brinkman, 1878
Utrecht: P.W. van de Weijer
2e verb. en verm. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6997
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201550
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Duitse taalkunde
Trefwoord: Duits, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Verzameling van woorden en gesprekken in het Hoogduitsch en Hollandsch, ten gebruike van eerstbeginnenden
Vorige scan Volgende scanScanned page
22
2)if 9RQt[)cinotif, de wis-
kunde.
2)ie 9{ed)cntnti[t, de reken-
kunde.
Sic Sotanif, de plant-
kunde.
S)ie Slrjndfunft, de genees-
kunde.
©n Slrjt, een arts, ge-
neesheer.
®ie 8ïcd;têgelel;rfaintcit, de
regtsgeleerdheid.
S)ie @otteêgcIcl}rtl)eit, de
godgeleerdheid.
Gin ©ottc§geIeI)rter, Sl)eo=
log, een godgeleerde.
Gin ^cbncr, een redenaar.
Gin ©ic^ter, een dichter.
Gin Sd;riftfteIIcr, een
schrijver.
Gin 3"tung8fcf;rdbcv, een
dagbladschrijver.
©ie 3titung, het dagblad.
Gin SBerf, dnc ©c^rift, een
werk.
Gin Suc^, een boek.
©er ©rucf, de druk.
Ginc Sluêgabe, eene uit-
gave.
Gin S3ogen, een vel, blad.
Gine Sdte, een bladzijde.
Gine 3ciltr een regel.
Gin een deel.
Gin Sanb, een band.
Gine Sibliotljef, S3ü(f)er--
faminlung, eene boekerij.
21. Over het onderwijs. 3Soin tlnterrid^t.
©ie llniberfitdt, de hooge-
school.
©ie SSorlefiing, de voor-
lezing,
©er gJrofe[[or, de hoog-
leeraar.
©ie @d)ufe, de school,
©er (2d)üler, de leerling,
scholier.
Gine ?lufgabe, een opstel,
les, taak.
Gincnebung,eene oefening,
©ie Ueberfe^iing, de ver-
taling, overzetting.
Gin Söörterbud;, een woor-
boek.
Gine ©rannnatif, eene
spraakkunst.
Gine Sanbtarte, een land-
kaart.
Glue 9Sorfd)rlft, een voor-
schrift.
Gin(Sc^relbl)eft, een schrijf-
boek.
©ie ©d)rift, |)anbfd}rift,
het schrift, handschrift.
©ie »Ibfc^rift, het af-
schrift.
ii