Boekgegevens
Titel: Opmerkingen uit en voor de school
Auteur: Kellner, Lorenz
Uitgave: [S.l.]: [s.n.], 2e helft 19e eeuw *
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 7007
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201535
Onderwerp: Onderwijs: onderwijsgevenden
Trefwoord: Onderwijzers, Beroepspraktijk
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Opmerkingen uit en voor de school
Vorige scan Volgende scanScanned page


Hedgrlandsch Schoolmuseum i
^ PrifiseBgracliliSl 5ü tf. Frinsenstrat
^ AMSYEBDAM.
Opmerkingen uit en voor de Scliool.
Mij is lang geleden eens een klein werkje in de handen
gekomen, welks schrijver mij ontgaan is, maar dat over
de rampen en geneugten van den Onderwijzersstand handelde.
De eersten waren tegen de laatsten afgewogen, en het facit
der vergelijking maakte de Onderwijzers tot gelukkige men-
schen. Sommigen zullen misschien meenen, dat er fout
in de berekening moet geweest zijn; want, dat de waarde
van X. s gelukkig voorzeker negatief moet wezen; anderen,
dat alles moet afliangen van den aard en de waarde der
factoren, die men in da berekening opneemt, en dat het
vraagstuk wel tot de onbepaalde werkstukken zou kunnen
hehooren. Hoe het daarmede ook zij, de schrijver meende
het zeker zeer goed , maar naar raijn gevoelen is de zaak
zeer eenvoudig, en behoeft in geenen deele zulk eene zamen-
gestelde berekening. Wij hebben alleen genoegen aan het-
geen wij liefhebben en beminnen, en de liefde voor zijn
beroep is en blijft de eenige waarachtige vreugdqbron voor
den Onderwijzer. Al bezaten wij al de schatten van Peru
en Californië te zamen en hadden die liefde niet, dan zo u
ons het beroep een last zijn.
Die liefde voor het Onderwijzersvak kan een tweeledigen
grond hebben. "Wij kunnen vooreerst liefde voor het vak
hebben, omdat wij er als 't ware toe geboren zijn, de
begaafdheid daartoe bij de geboorte, als eene pillegift, ont-
vangen hebben, en wijl ons derhalve de school een veld
■i