Boekgegevens
Titel: Helpt elkander voort in 't goede: voor de rijpere jeugd geschreven
Auteur: Noordaa, Pieter Jasper van der
Uitgave: Meppel: P.A. Reijnders, 1851
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6922
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201528
Onderwerp: Pedagogiek: ethische vorming (pedagogiek)
Trefwoord: Ethische vorming, Leermiddelen (vorm), Kinderverhalen (teksten)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Helpt elkander voort in 't goede: voor de rijpere jeugd geschreven
Vorige scan Volgende scanScanned page
49
Nu kon hij zich niet langer bedwingen; hij
wilde van zijn' stoel springen en FRANS de hand
drukken , maar.....ontwaakte.
— „Och!" zuchtte hij: „hoe jammer, dat het
slechts een droom is; ik wenschte dat het een-
maal waarheid worden mogt, wat zouden we
gelukkig zijn !" —
Hoewel hij nu reeds een' geruimen tijd bij
het vuur gelegen had, kon hij toch niet door
en door warm worden , en' daarom meende hij
zou een slok brandewijn hem goed doen; hij
greep naar de flesch, doch ze was verdwenen;
in hare plaats lag een handschoen, die hij ter-
stond opnam.
— „Gestolen!" mompelde hij, „en in zijne
drift heeft de dief zijn handschoen vergeten op
te nemen , die hij noodzakelijk moest uit doen
om de kurk er te kunnen aftrekken; hij heeft
gewis een paar teugen willen nemen, maar
't niet ongemerkt kunnen doen, en daarom de
I flesch maar genomen."
Het bleef hem niet lang een raadsel, wie de
Idief was; de handschoen droeg hetzelfde num-
ner, als dat, waarmede de kleedingstukken
iran frits gerritsen gemerkt waren; deze
loest zich dus meester van de brandewijnflesch
gemaakt hebben. Zou hij den handschoen be-
nouden en daardoor frits straf bezorgen,
4