Boekgegevens
Titel: Methodiek van het zangonderwijs in lagere scholen en zangscholen
Auteur: Letzer, J.H.
Uitgave: Schoonhoven: S. & W.N. van Nooten, 1897
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6125
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201287
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: vocale muziek
Trefwoord: Zingen, Vakdidactiek
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Methodiek van het zangonderwijs in lagere scholen en zangscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VII.
Hulp- en Leermiddelen.
Onder alle inuziekinstriiinenten, welke als hulpmiddel
bij het zangonderwijs gebruikt worden, is er eigenlijk geen
beter om de zangstem van den leerling te leiden, dan de
stem zelve. De zangonderwijzer zij dus in de eerste plaats
zelf zanger. De ontwikkelingsgang der stem en de geheele
zangkunst berust alleen op ervaring. Hoe zal hij de zang-
kunst grondig kunnen ondemijzen, wanneer hij die kunst
in al hare onderdeelen niet heeft beoefend? Het is toch
niet voldoende een of ander muziekinstrument te kunnen
hanteeren, ten einde het gezang te begeleiden of het voor
valschheid te hoeden. Neen, vaardigheid in den zang,
benevens de kennis der zangorganen en hunne verrichtingen
en van de elementen der toonvorming, zijn zooveel zaken die
den zangonderwijzer kenmerken. Gebreken in de adem-
haling en de uitspraak, behandeling der stemregisters, toon-
vorming enz., hoe kunnen die anders worden verbeterd
dan door het voorbeeld eener in alle opzichten geoefende
zangstem? Bovenal behoort hij een fijn gehoor te be-
zitten, dat vaardig is in het ontdekken van gebreken;