Boekgegevens
Titel: Methodiek van het zangonderwijs in lagere scholen en zangscholen
Auteur: Letzer, J.H.
Uitgave: Schoonhoven: S. & W.N. van Nooten, 1897
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6125
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201287
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: vocale muziek
Trefwoord: Zingen, Vakdidactiek
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Methodiek van het zangonderwijs in lagere scholen en zangscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
iJ
4(5
Daarom zijn zoodanige talen, welke de minste medeklinkers
hebben, de beste voor het gezang. Toch geeft de energieke
uitspraak der medeklinkers iets pittigs en mannelijks jian
den zang.
De algemeene regel voor een goede uitspraak der mede-
klinkers luidt: deze zoo snel en bepaald mogelijk te vormen
en daarna ijlings op den volgenden klinker over te brengen.
De enkelvoudige medeklinkers worden onderscheiden in
de lipletters b, p, m, w, v en ƒ; de tong- of tandletters
d, l, n, r, s, s en t; en de keelletters g, k, j.
Ze worden op de volgende wijze gevormd:
m, door zacht openen en op elkander drukken der
lippen.
h, door gelijkmatig krachtig van elkander gaan der
lippen.
2), nog krachtiger dan bij h.
w, het zachtst lipgeluid.
V, iets krachtiger dan bij w.
ƒ, het krachtigst.
d I door drukken van de punt der tong tegen den bin-
t I' nenkant der boventanden.
, met bijna gesloten tandenrijen.
l I
, tegen het hard gehemelte.
r J
n, neusklank.
g door middel van den tongrug.
k 1
h, door uitstooten van den adem met open stemspleet
(geaspireerd).