Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOOR LAND. SCHOLEN, 2t
ware ik tot het goede of kwade ge-
dwongen , zoo kon mij het goede of
kwade, het welk ik verrigt, niet toegere-
kend worden, want ik verdiende noch
lielooning noch ßraf voor hetzelve. —
Als nu iemand, uit vrees voor ftraf,
jets kwaads laat en iets nuttigs doet,
verdient hij noch belooning noch ftraf,
want hij heefc het niet vrijwillig gedaan.
Als ik iets goeds gedaan heb, zoo
pndervinde ik een heimeüjk genoegen i
ma:ir zoo ik rnij zeiven of anderen 0;,-
(langemaiiweden veroorzaakt heb, zoo ge-
voele ik eene inwendige onrust in mij.
Dit genoegen, ;over het gefliehte goe-
de, en de onrust, over het onaange-
name, zou ik niet ondervinden, als ik
niet vrij was en vrijwillig kon doen en
laten. Zeker zoude ik anders hande.
len, zoo ik tot het goede of kwade
gedwoTicpu ware.
In