Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
»f a2 LEER- EN LEESBOEIC
4
Hier uit zie ik, dat de deugd hare
waarde en de ondeugd haie fehude in
zich zeiven beeft. —
Wanneer ik nu, als een veiftnndig
wezen , fmaak vinde in de or^^e , fchoon-
heid, doelmatigheid en nuttigheid der
dingen, zoo vinde ik het ook aan al
wat edel en goed is; doch ik ben niet
altijd in ftaat, de groote ixsaarde der
deugd in te zien, zonder m] d(;:zclve
eigen te maken.
'*Er is niets j dat mij dwingen kan, het
onregt voor regt te houden; zco is
'er ook niets, dat mij dwir/gen kan, dat
geen te doen, wat ik als onregt en
kwaad ken, en te verachten, wat ik
voor goed en regt houde.
Ik kan dus overeenkomliig mijn ver*
fiand handelen, als ik regt ernjlig wil,
Hven zoo ben ik verpligt goed te zijn,
doch ik ben daartoe niet gedwongen ;
ware