Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
4P LEER- EN LEESBOEK
die niet zullen
merken. Zulk een
mensch doet, wat het verftand gebiedt:
ook fticht hij daar door goed; maar
het doelf 't welk hij daar bij heeft, is
alleen eigenbelang; daarom heeft ook
het goede, dat uit deze handeling is
voortgekomen , geen waarde voor hem.
Iedere handeling verkrijgt hare waard(^
dooi Aq gezindheid, o£ den goeden wil, waar
mede ik dezelve uitvoer; en toch kan
een oogmerk eene onregtvaardige zaak
niet regtvaardig maken: njemand kan
uit een goed oogmerk doen, wat het
verftand afkeuit. — Zoo dikwijls ik
merk , dat iemand iets goeds doet,
zonder daar bij voor zich zelven het
minfte eigenbelang te bedoelen, zoo
gevoele ik daar bij een innerlijk wd'
gevallen. Ik gevoele mij gedrongen, dien
hoog te acUen, die zijn voordeel, zijn
genoegen opoffert en als 't ware menig
• ■ ^ ■ ' be.