Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOOR LAND. SCHOLEN, 2t
temoedigen, zoo veel als de gelegend-
heid en kracht mij zulks toelaten. ^
Als ik dat, wat leg: en goed is, doen
wil, om (lat het rej^t cn goed is , en
deze goede gezindheid meer en meer
in mij bevestig en ze zoek te vermeer-
deren; in 't kort, als ik dit doe en
daar naar handel, zoo leef ik deugdzaam.
'Zal eene handelmg goed en deugd-
zaam zijn, zoo moet ze noodwendig
met het verftand overeen ftemmen; maar
wil ik haar waarde tegt beoordeelen,
200 moet ik niet alleen op hasr wjarde
zien noch ook alleen op hare gevolgen;
want een handeling kan van goede ge-
volgen zijn en toch geen le^is dengdza-
vie handeling zijn : b v., iemand kan
weldaden bewijzen, waar anderen hem
om roemen zullen, maar hij doet zulks
alleen, om hier door zijne flechte han-
delingen te bedekken, op dat anderen
4 die