Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOOR LAND. SCHOLEN, 2t
voor een korten tijd , maar altijd
bevorderen, noemt men legt. Han-
delingen, die het geluk en welzijn vari
't algemeen niet bevorderen, maar het
tegendeel doen, heeten onregt.
Is het wel regt, onwaarheid te fpre-
ken? zijn woord niet te houden? Neenl
want als men niemand meer gelpoven
durfde, wat hij zeide, en 'er geen ver-
trouwen meer was, zoo zouden de
menfchen een afkeer krijgen van in de
maatfchappij te leven. Zoo het geoor-
loofd was de veldvruchten te llclen,
zoo zou de landbouw geheel ophouden.
Dat ik in ftaat ben, deza en andere
waarheden intezieq, is het werk van
mijn veiftand. Dit leert mij, wat in 't
algemeen nuttig, en wat in 't algemeen
fcbadelijk zij, wat regt en wat onregt zij.
Als ik door het verftand weet, wat
regt is. zoo gevoele ik ook , dat ik
ver-