Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
»f a2 LEER- EN LEESBOEIC
chaam of een geheel ziekelijk leven.
En integendeel kan mij iets zeer on.
aangenaam zijn in het voorkomen,
dat toch in de gevolgen zeer goed is.
Vlijt en naarftigheid is voor mijne
neiging dikwijls onaangenaam ; maar
mijn verftand leert mij, dat ik, door
vlijt en naarftigheid, mijne kennis ea
gefchiktheid vermei^dere. Tegen mijne
neiging is het fomtijds matig te zijn
bij welfmakende fpijzen; maar mijn ver-
ftand zegt mi], dat onmaiigheid mijne
gezondheid fchaadt.
Ik kan inzien, niet wat voor mij
alleen | maar ook wat voor anderen in 'i
algemeen nuttig is. Ik kan niet alleen
het naaste, maar ook de verre gevol-
gen van mijn doen en laten erkenngn.
Handelingen, die het welzijn en ge-
luk van alle menfchen in 't algemeen
en ook van ieder in 't bijzonder, niet
\oor