Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
»f a2 LEER- EN LEESBOEIC
In het kort, ik kan mij denkbeelden niet
alleen uit mijn geheugen voorßellen, ge-
lijk de dieren , maar ook, door mijn
verßand, dezelve op elkander laten
volgen.
FeT ft and.
Zich een begrip ergens van maken,
oordeeïen en befluiten, noemt men in
één woord denken, en het vermogen ,
van te kunnen denken , noemt men
verßand. — Door het verftand is de
mensch onbegrijpelijk veel boven de
dieren verheven. Door het verftand
kan ik van vele oorzaken de werking
en van vele werking de oorzaken in-
zien.
Ik kan het tegenwoordige met het
voorledene vergelijken en van beide
tot de toekomst befluiten. Dit is zeer
gcwigiig, dewijl bet mij dient, om
voor-