Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
»f a2 LEER- EN LEESBOEIC
dat het tegendeel waar isen toch ziet
hij het niet, maar maakt een geheel ver-
keerd befluit: „wijl de flok gebroken
Jchijnty is zij ixerkelyk gêbroken."— Nu
duurt deze dvvahng bij het kind niet
lang; want zoo dra het de ftok optrekt,
wordt het zijne dwaling gewaar.
Nog iets over het Geheugen en
bet Herinneringsvermogen.
De mensch beeft voörflelüngen van
afwezige dingen. Als ik iets zie, of
hüore, of proeve, of in 't ajgeireen
door middel mijner zinnen verneme,
zoo oritftaat zeer dikwijls van zelfs in
mij i". de voorftelling van eene andere
zaak, welke al weder met de tegenmor-
dige zaak iets gemeens heeft; b.v., als ik
een zuurachtige vrucht eet, zno ontfiaat
in mij zeer ligt het denkbeeld van
azijn