Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOOR LAND. SCHOLEN, 2t
zijn hoofd heeft en daar aan gelooft»
dan waant hij een fpook gezien te hebben.
En waar in ligt nu zijne dwaling? ei-
gcnlijk niet ih het zien, want hij heeft
wethlijk iets gezien, maar hij dwaalt in
zijn oordeel; Vv'a;nt hij oordeelt dus: „ wijl
ik niet weet, vpat ik gezien heb, zoo
moet het zeker een fpook geweest zijn."
Hij volhardt welligt ftijf en fterk in
zijn dwaling, en, zoo iemand hera beter
leeren wil, zoo zegt hij; „zou ik mij
dit ontftrijden laten , wat ik zelve ge-
zien heb."
Even zoo gaat het mèt een kind, dat
voor de eerfte maal de helft van een
ftok in heidér water fteekt. Hij ver.
beeldt zich nu , dat de ftok gebroken
of krom is, en zoo iemand hem wilde
leeren, en zeggen, uw ftok is niet go-
brokén óf krom, zoo zou het zeker ant-
woorden: „ik zié met mijne óogen,
B 3 dit