Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
»f a2 LEER- EN LEESBOEIC
oorzaaken ^ eigenfchappen en werkingen
vtn een zaak zijn. Als ik denk of zeg,
dit tafelblad is niet rondy want aan het-
zelve heeft men vier hoeken; of, de Ko-
lobrjet moet vleugels hebben, v;ant het
is een vogel; of, de regen is r.oodig, waftt
zonder regen kan niets wasfen, _ zoo
bevat ieder een van deze ftellingen een
oordeel of befluit in zich. — Als ik dus
inzie, dat een zaak waar zijn moet, de-
wijl een andere zaak waar is, zoo oor'
deel ik of maak een befiuit^
Bij het oordeeïen of bejluiten moet i!c
mij vooral hoeden voor het gebrek, dat
men zich inbeelde iets met zijne zinnen
voaargenomen te hebben, het geen men
toch wezenlijk niet waargenomen, maar
beflotên heeft, b.v.. Iemand heeft iets
in het donker gezien, zonder te weten.
Wat het was en van waar het kwam:
7,00 hij nu vele fpookgefchiedenisfcn iiï
zijn