Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOOR LAND. SCHOLEN, 2t
ter veel .van elkander verfchillen; maar
toch daar in elkander gelijk zijn, dat
ze ten ea(ten aan boomen wisfen, ten
tmtden dat /ij gegeten kunnen worden
en ten de: den dat ze zeer aangenaam
-fmaken.
Als ik dus aan vele dingen, die el-
kander in vele opzigten ongelijk z'jn,
eene hoedanigheid ontdekke, in welke
zij elkajideren gelijk zijn, en verder,
deze gelijkheil, dezelve als te
zatnen behooicnde dingen denke, en
met een woord benoeme, zoo bevat dit
woord een denkbeeld.
Het woord //ufx, Kerk, Schuur, Stal,
bevat een denkbeeld in zich, om de
zelfde leden, waarom het woord ooft
een denkbeeld in zich bevat. ~ Als ik
ru dat geen, waar in deze vier dingen
elkander gelijk zijn, weder in ééns wil
vooiftellen, zoo oniftaat hier uit al we-
der