Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
14 LEER- EN LEESBOEK
Van de denkbeelden.
Als een halfjarig kind voor de eerfte
maal eene kers ziet, zoo bekomt het
eene bloote voorftelling of een zinnelijk
ieeld van de kers. Ziet het nu de
volgende dagen weder kerfen, en her-
innert het zich, dat het dezelfde voor-
ftelling is, die het vorige dagen gehad
heeft, dan begint in hem een algemeen
heeld van kerfen te ontftaan, — Deze
algemeene afbeelding van iets, kunnen
iiu de dieren ook hebben. Integen-
deel als nu dit kind eenige jaren oud
geworden is, en nu niet alleen kerfen,
maar ook pruimen, peeren en appelen
heeft leeren kennen, en gdeerd heeft,
dat men deze vruchten met een woord
ooft noemt, zoo heeft het kind eenig denk'
leeld verkregen; want het woord ooft
bevat meer dingen in zich, welke ech-
ter