Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
»f a2 LEER- EN LEESBOEIC
en kleederen vele dingen te zeggen«
d, Ik heb een geheugen en herinncrings-
kracht. Ook bet dier heeft geheugen ,
doch geen herinnering! - vctnogcn : het
kan die voorftellingen, die het éénmaal
bad , niet van zeJfs en vaat zijne ver'
kiezing terug roepen. Ik kan dat, wat
ik éénmaal gezien, gehoord of onder-
vonden heb, onthouden en het mij^
zoo dikwijls ik wil, weder vooi(lel-
len. — Hoe meer ik mij een zaak her-
innèr, des tè beter onthoud ik dezeJ-
ve, en hoe meer ik hier van onthoir-
de, des te fterker wordt mijn geheu-
gen; maar het nuttige moet ik boven
al zoeken te onthouden. — Zouden
wij, zonder geheugen en voorftellings-
klacht, wel in verltand en kennis kun-
nen toenemen?
e. De dingen in de wereld zijn elkan-
der altijd meer of min ongelijk: tusfcluri
ctnen